primaria satului saiti causeni satul saiti primaria pagina web saiti foto

Gimnaziul

 Gimnaziul Săiţi

Prezentarea instituţiei

Descarcă informaţia despre Şcoală

getImage (1)Gimnaziul Săiţi reprezintă o organizaţie de stat care are menirea să asigure elevilor o pregătire teoretico-practică fundamentală şi să formeze o amplă cultură  generală necesară pentru continuarea studiilor de învăţămînt liceal, colegii sau în instituţiile de învăţămînt profesional.

Instituţia de învăţămînt este constituită din 2 blocuri.

I bloc  construit în anul 1932, care în prezent este într-o stare avariată.

II bloc construit în anul 1965.

Această înstituţie a activat cu statut ca: şcoala primară, şcola de 7 clase, şcoala medie de cultură generală, gimnaziu.

Din  10.08.2008 a fost reorganizată din şcoală medie de cultură generală în gimnaziu.

Gimnaziu Săiţi activează cu statut , în baza următoarelor  acte legislative  şi normative:

  • Legea Învăţămîntului nr.547-XII din 21 iulie 1995  cu modificările şi completările în vigoare.
  • Concepţia dezvoltării Învăţămîntului în RM
  • Hotărîrile de guvern
  • Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea gimnaziului
  • Regulementul cu privire la atestarea cadrelor didactice
  • Ordinile ME
  • Curriculu-ul naţional

Principalele acte organizatorice  cu caracter intern ce reglementează activitatea sunt:

  • Statutul gimnaziului
  • Regulamentul de ordine internă
  • Planurile de activitate a gimnaziului
  • Deciziile consiliilor profesoral şi administrativ al gimnaziului

 Analiza situaţiei curente

a)    Situaţia demografică

Nr.elevi pe clase

I II III IV I-IV V VI VII VIII IX V-IX I-IX
2014-2015 24 40 26 44 134 25 13 22 24 28 112 246
2015-2016 28 24 40 26 118 44 25 13 22 24 128 246
2016-2017 40 28 24 40 132 26 44 25 13 22 130 262
2017-2018 18 40 28 24 110 40 26 44 25 13 148 258
2018-2019 19 18 40 28 105 24 40 26 44 25 159 264

b)   Clasificarea elevilor pe clase:

I II III IV I-IV V VI VII VIII IX V-IX Total
2014-2015 1 2 1 2 6 1 1 1 1 1 5 11
2015-2016 1 1 2 1 5 2 1 1 1 1 6 11
2016-2017 2 1 1 2 6 1 2 1 1 1 6 12
2017-2018 1 2 1 1 5 2 1 2 1 1 7 12
2018-2019 1 1 2 1 5 1 2 1 2 1 7 12

c)    Capacitatea instituţiei.

Suprafaţa totală a instituţiei de învăţămînt constituie 1390m2, iar suprafaţa totală de folosinţă 1,3ha.

Blocul nr.1 (şcoala veche) 706m2 cu 6 săli de clase mari, fiecare cu suprafaţa 48-50m2 şi cîteva mici.

Blcul nr.2 (anul 1965) – 684m2 cu 11 săli de clase şi cîteva încăperi mici.

După o reparaţie capitală în anul 2012 cu FISM-2 în sumă de 1 milion 200 mii s-au construit încă două anexe (clase) pentru a activa toţi într-un  singur bloc.

Clădirea de bază cuprinde:

–         Bloc alimentar – 90 locuri

–         Sală sportivă-137m2 cabinet metodic

–         11 săli de clase

–         Cabinet de informatică, chimie

–         Cabinet medical

–         Sală de lectură

–         Cabinete de administraţie ,Centru de Resurse umane pentru Educaţia Incluzivă

Biblioteca şcolară se află într-o clasă, dispune de literatură artistică-8635 exemplare şi 4500 manale. Manualele se dau în folosinţă pentru clasele I-IV şi elevilor clasei V-IX din familii social-vulnerabile gratuit, iar celorlalti în chirie.

d)   Eficienţa reţelei IÎ

Obiectiv general. Dezvoltarea durabilă a sitemului de învăţămînt şi asigurarea accesului la educaţie de calitate.

         În anul de studii 2013/2014 sunt 242 elevi divizaţi în 11 complete de clasă. Cl. I-IV – 6 complete-135 elevi şi cl. V-IX 5 complete 107 elevi, fete 121 şi băieţi -121. După starea socială:

–         Elevi cu un părinte plecat peste hotare-53

–         Elevi cu ambii părinţi plecaţi peste hotare- 11

–         Copii rămaşi în supravegherea rudelor -21

–         Copii cu  un părinte  (monoparenţi) -29

–         Copii cu mulţi copii în familie -30

În cadrul instituţiei activează 35 de angajaţi, vîrsta preponderată, a cărăra este cuprinsă între 25-60 de ani, 80% din numărul total al personalului sunt femei

a)    Caracteristica după ani

Vîrsta Personal de conducere Personal didactic Personal tehnic Total
Pînă la 25 de ani-
25-40 7 2 9
41-56 11 7 18
56 1 3 4 8
Total 1 21 13 35

b)   Caracteristica după vechime

Pers. De conducere Personal didactic Personal tehnic total
Sub 3 ani
3-8 ani 4 4
8-13 ani 3 2 5
13-18 ani 2 4 6
Peste 18 ani 1 12 7 20
Total 1 21 13 35

c)    Caracteristica după gen şi studii

Activează – 21 cadre didactice

Bărbaţi -2 (9,5%)

Femei -19 (90,5%)

Vîrsta media a colectivului este 43 ani cu sudii superioare – 19

                                                               Cu studii medii speciale -2

Caracteristica după rezultatele atestării

Grad managerial „Doi” – 2

Grad didactic „Doi” -15 (71,4%)

d)    Perfecţionarea  cadrelor didactice (anexă)

e)     Atestarea cadrelor didactice (5 ani)  anexă.

 Cultura organizaţională

Climatul organizaţiei şcolare este favorabil desfăşurării procesului instructiv  educativ. Principalele valori protejate de instituţie, care reflectă cultura, priorităţile sunt:

  • Profesionalism
  • Flexibilitate
  • Responsabilitate
  • Transparenţă
  • Colaborare
  •  Egalitate, receptivitate la nou,dorinţa de afirmare şi de cultivare a imaginii şcolii în cadrul raionului şi comunităţii.

Se pune accent pe identificarea acelor elemente culturale esenţiale  în vederea folosirii căilor adecvate de înlocuire a ceea ce este necorespunzător şi de păstrat aceea ce este valoros.

Regulamentul de ordine interioară cuprinde norme privind atît activitatea elevilor, cît şi a cadrelor didactice şi personalul tehnic al şcolii.

În urma celor analizate se evidenţiază următoarele punce tari, puncte slabe , oportunităţi şi ameninţări luate în consideraţie la elaborarea proiectului de activitate, a ţintelor strategice de dezvoltare pentru gimnaziul nostru.

 Analiza SWOT

Puncte tari   (S) Puncte Slabe    (W)(de ce nu e necesar)
  • Pentru fiecare nivel de şcolarizare dispune de material curricular(plan de învăţămînt)
  • Profesorii perfecţionaţi prin cursuri de formare continuu.
  • Impactul pozitiv al proiectelor ”Educaţie pentru toţi”, „Educaţie de calitate în mediul rural” ş.a.
  • Resurse-tehnico-materiale suficiente.
  • Condiţii normale de lucru.
  • Există un centru de Resurse Umane pentru Educaţia Incluzivă
  • Există cabinet medical
  • Există cabinet metodic
  • Există sală de lectură
  • Lipsa motivaţiei învăţării la elevi.
  • Numărul redus de participanţi la olimpada raională la disciplinele şcolare.
  • Puncte slabe acumulate  în acdrul participării la olimpiada (şcolară), raională.
  • Atitudinea elevilor elevilor privind păstrarea/întreţinerea spaţiilor şcolare.
  • Fondul de carte al bibliotecii nu este reactualizat
  • Resursele umane insuficiente în domeniul analizei psihometrice a rezultatelor şcolare.
  • Nerespectarea funcţiilor conform  Regulamentului intern.
  • Responsabilizarea  redusă a angajaţilor faţă de rezultatele activităţii.
  • Nivelul relativ  redus  de utilizare  a tehnologiei  informaţionale şi a comunicaţiilor în activitate.
  • Puţine activităţi extraşcolare implică participarea directă a părinţilor
  • Lipsa posibilităţii de alimentare gratuită a elevilor din treapta gimnazială
  • Parteneriat slab cu agenţii economici din localitate
  • Alocarea unor fonduri băneşti insuficienţi pentru întreţinerea şcolii
  • Salarii mici  a lucrătorlor din învăţămînt
  • Migraţia cadrelor didactice în străinătate
  • Reducerea în continuare a numărului unităţilor de personal.
O-Oportunităţi  ( de ce trebuie) T-Ameninţări (ce riscăm )
  • Varietatea cursurilor de formare/perfecţionare  organizare de IŞE pentru ridicarea măestriei pedagogice
  • Disponibilitatea unor părinţi de-a se implica în viaţa şcolii, de-a participa activ la activităţile educative, actul decizional pentru dezvoltarea parteneriatului  dintre şcoală-familie-comunitate
  • Existenţa programelor de formare continuă care să asigure dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice în realizarea serviciului educaţional
  • Planul de învăţămînt nu permite realizarea opţiunilor bineficiarilor.
  • Implicarea insuficientă a societăţii în soluţionarea problemelor şcolii.
  • Majoritatea cadrelor didactice sunt de vîrstă prepensionară
  • În legătură cu situaţia economică precară apare riscul ca copii să rămînă fără supraveghere deoarece părinţii  emigrează
  • Creşte numărul copiilor cu CES
  • Creşte violenţa copiilor şi a părinţilor faţă de cadrele didactice
  • Profesorul nu este protejat.

 II Misiunea gimnaziului

    Misiunea de-a fi a gimnaziului constă în formarea unor tineri cu o personalitate puternică, fundamentală valoric şi apti să-şi construiască idealuri şi să lupte pentru realizarea lor.

Ne străduim să creeăm condiţii pentru autodezvoltarea şi autorealizarea personalităţii elevilor în organizarea şi dezvoltarea procesului educaţional şi a protecţiei drepturilor privind accesul la educaţie.

Deasemenea, misiunea noastră constă în formarea de competenţe generale şi specifice, adoptarea lor la interacţiunea de clasă, şcoală şi comunitate, integrare socială,implimentare de tehnologii didactice inovatoare.

Esenţa misiunii poate fi:

  • Implimetări calitative a Planului-cadru de învăţămînt.
  • Evaluării impactului implimetării de politici  educaţionale
  • De-a educa oamenii pentru oameni; buni cetăţeni, patrioţi, personalităţi multilateral dezvoltate.
  • De-a îmbunătăţi continuu realizările elevilor noştri pe plan educaţional, prin aplicarea unor strategii didactice eficiente şi a unui climat psihologic favorabil.

În fine misiunea gimnaziului nostru e să semene lumină în sufletele copiilor şi ale locuitorilor comunităţii, să desfăşoare acţiuni ghidate spre binele societăţii, să înfăptuim cel mai nobil şi mai frumos vis „Şcoala să devină un loc, unde ar învăţa toată lumea”.

 Identificarea problemelor pe următorii 5 ani  pot fi:

  • Implimentarea educaţiei incluzive (copii cu necesităţi educaţionale speciale) CES
  • Asigurarea condiţiilor  optime pentru  extinderea  accesului la educaţie de bază.
  • Implimetarea Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţionale în educaţie.
  • Asigurarea calităţii în formarea CD din perspectiva curriculumului axat pe competenţe cebtrat pe cel ce învaţă.
  • Asugurarea unui management calitativ în monitorizarea nivelului de realizare a curriculumului  centrat pe competenţe     şi a educaţiei centrat pe  elev.
  • Modernizarea procesului educaţional  în scopul realizării curriculumului modernizat, standardelor  educaţionale şi asigurării calităţii procesului educaţional.
  • Parteneriatul  comunitar condiţie prioritară în promovarea şcolii prietenoase copilului.
  • Posibilităţi egale pentru toţi elevii în obţinerea unui învăţămînt calitativ în instituţiile de învăţămînt din RM
  • Crearea condiţiilor de dezvoltare valorică a personalităţii.
  • Stimularea şi consolidarea sănătăţii elevilor.
  • Asigurarea cabinetelor la discipline cu  materiale didactice, calculatoare.
  • Implimentarea unor proiecte educaţionale.
  • Reparaţii capitale a instituţiei de învăţămînt ( bloc nr.1)
  • Amenajarea terenurilor sportive.
  • Asigurarea bibliotecii şcolare cu  fond de carte pentru diferite vîrste a copiilor.
  • Reparaţia capitală a gardului dîn jurul şcolii.

 Opţiunile strategice ale gimnaziului

Dezvoltarea I curriculară
  •  crearea  unui curriculum intern al instituţiei orientat  spre studierea aprofundată a ştiinţelor reale şi tehnologiilor computerizate, bazate pe individualizarea şi diferencierea  procesului educativ.
  • Eficientizarea procesului  instructiv-educativ prin ridicarea calităţii reuşitei şi utilizarea în procesul de predare-învăţare-evaluare a tehnologiilor didactice ce dezvoltă gîndirea critică şi spiritul de colaborare.
  • Crearea unui sistem de monitorizare a procesului instructiv educativ şi-a personalului didactic, bazat pe  o concepţie  managerială bine definită.
Dezvoltarea resurselor umane
  • Formarea continuă a cadrelor didactice pentru crearea unui colectiv cu o înaltă  calificare   profesională.
  • Implimentarea în procesul educaţional a cursurilor opţionale ce ar forma elevilor competenţe necesare pentru integrare în societate
  • Protecţia sănătăţii, a vieţii copiiilor şi angajaţilor gimnaziului prin crearea condiţiilor  optime  de activitate şi instruire continuă în această direcţie.
Atragerea resurselor finaciare şi dezvoltarea bazei materiale
  • Efectuarea reparaţiei curente şi capitale a instituţiei pentru sezonul rece în scopul creării condiţiilor optime   de autorealizare a elevilor şi profesorilor prin colaborare cu comunitatea
Dezvoltarea relaţiilor comunitare
  • Promovarea imaginii instituţiei prin menţionarea relaţiilor de   parteneriat şi prin implicarea elevilor în activităţi  cu caracter social-educativ.
  • Crearea unui parteneriat  funcţional şcoală-elev-părinte în vederea restructurării activităţii extraşcolare
Evaluarea activităţii unităţii şcolare
  • Crearea unui sistem de analiză  a reuşitei academice  şi performanţele elevilor
  • Evaluarea obiectivă a cadrelor didactice stimulent pentru o formare  continuă a lor.

 Programa de implimetare  a obiectivelor opţiunilor  strategice

  1. Obţiunea strategică:  Dezvoltarea curriculară

Obiectiv: Crearea unui  curriculum al instituţiei  orientat spre   studierea aprofundată  a ştiinţelor reale,  tehnologiilor computerizate, bazate pe individualizarea şi personalizarea procesului instructiv.

Nr. Activitate de realizare

a obictivelorResurse umane şi financiareIndicatoriTermen de realizare Indicator

De performanţe

Unde va fi analiza2014

20152015

20162016

20172017

20182018

2019Responsabil1Dotarea cabinetelor şi laboratoarelor cu echipament necesarBugetul gimnaziului

Prof.inst.Nr.de unităţi de schipament procurat.     Adm.şcoliiDarea de seamă anuală2Extinderea procesului de instruire la disciplinele nominalizate de lucru extracursSpecialişti la informatică,

Chimie,

Biologie,

fizicaNr.ore, orarul activităţii, nr.elevilor implicat     Dir.adjunctDarea de seamă anuală3Utilizarea de CD  a tehnologiilor de individualizare  şi diferencierea instruiriiProfesorii instruiţi la seminareProiecte de tehnologii  didactice, fişe de asistenţe      Proces-verbal  a şedinţelor catedrelor

Obiectiv:Eficientizarea procesului instructiv-educativ prin ridicarea calităţii reuşitei şi utilizarea tehnologiilor didactice ce dezvoltă gîndirea critică  şi sprijinul de colaborare.

Nrd/o Activitate de realizare

a obictivelorResurse umane şi financiareIndicatoriTermen de realizare Indicator

De performanţe

Unde va fi analiza2014

20152015

20162016

20172017

20182018

2019Responsabil1Utilizarea la ore a tehnologiilor didactice studiate în cadrul seminarelor metodice Fişe de monitorizare     Echipa managerialăConsiliu profesoral2Desfăşurarea activităţilor  extracurs în scopul motivării elevilor pentru studiiProfesor, birotica

aparataj%Reuşitei

 

% calităţii     Şef de catedră

 

Organ.şcoliiŞeinţele catedrelor3Asigurarea

lecţiilor cu material

didactic şi TICFinanţe din bugetul şcoliiPrezenţa materialelor   didactice  a softurilor educaţive TIC     Dir.şcoliiDocumente contabil Raport4Activităţi cu  elevii ce nu reuşesc  (CES)Profesorii,

Cadru didactic de sprijin% reuşitei

Nt.elevilor la care sa înbunătăţit situaţia     Şef de catedră

Dir.adjunct

Cadru didactic de sprijinRaport al şefului de catedră şi pedagogul de sprijin5Asigurarea bazei materialenecesară dezvoltării procesului instructiv în condiţii moderneBugetul şcoliiÎmbunătăţi-ea  calităţii învăţămîntului     Dir.şc.

Şedinţele catedrelor

Cons.Admin.

II Dezvoltarea resurselor umane

Obiectiv: Formarea continuă a cadrelor didactice 

1 Activităţi de formare a CD în cadrul seminarelor reuniunilor metodice intraşcolare şi raionale Nr.de profesori

Instruiţi în cadrul seminarelor    Echipa managerialăRaport anual2Perfecţionarea cadrelor didactice la  ISE,  Pro DidacticaFinanţarea din bugetCertificate    Dir-adjunctraport3Studierea experienţa

(EPA)Profesor

învăţătorNr.profesorului, proiectele activităţilor asistate    Dir.adjunctConsiliul profesoral4Confirmarea şi susţinerea gradelor didacticeComisia de evaluareCertificat de grad ordine    AdministraţiaConsiliul profesoral5Organizarea consultaţiei în probleme de curriculum modernizat pentru CD, promovarea cooperării şi promovării- CDprofesorAsistente la ore, discuţii, interviu.    Dir.adjunctProces-verbal  a şedinţelor catedrelor

 Opţiunea:III Atragerea resurselor financiare şi dezvoltarea bazei materiale

Obiectiv: Reorganizarea bazei tehnico-materiale  III

Asigurarea cu echimaent cabinetele   didactice.  Reparaţia utilajului Surse bugetare.

Proiecte de parteneriatPrezenţa utilajului    Şef. gospodărieRaport pentru contabil Asigurarea cl.primare  cu mobilier suficient şi adecvatSurse bugetarePrezenţa mobilei    Dir.şcolii

Şef de gospodărieRaport Utilarea cabinetelor de ed.tehnologică şi manajSurse bugetareutilaje    Dir.prof.ed.tehnologicăRaport Amenajarea terenului din jurul şcoliiSurse APP        Asigurarea blocului alimentar cu inventar frigorific şi utilaj tehnologic

Amenajarea  centrului a copii lor cu CES
Amenajarea unei săli de lectură în blocul II al şcolii
Asigurarea cu lăptopuri în cl. primare  şi proiector
Completarea  fondului de literatură artistică şi didactică la l.franceză şi l.română.

 Opţiunea:  IV Evaluarea activităţilor sociale

Obiectiv: Crearea unui sistem de analiză a reuşitei şi performanţelor elevilor şi profesorilor

Analiza rezultatelor obţinute la probele de evaluare a concursului şcolar Prof.învăţ Rezultate.

diagramelor    Dir.adjunctConsiliul prof.

Consiliul de adm.Analiza examenelor de capacitate IX Rezultatele diagramei    Dir.adjunctCPAnaliza rezultatelor testării finale în cl. IV Rezultatele    Dir.adjunctCPEvaluarea activităţilor catedrelor metodice Criterii de evaluare    Dir.adjunctCPEvaluarea activităţilor cadrelor didactice Criterii de evaluare    Echipa managerialăCACPEvaluarea activităţilor diriginţilor Criterii de evaluare    Org. şcoliiCP

CA

 MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROIECTULUI

La realizarea programului de dezvoltare a gimnaziului va participa întreg corpul didactic, colectivul de elevi, părinţi şi personalul auxiliar dirijat  de managerii şcolari,  funcţiile cărora sunt strict deternminate. Baza asigurării metodice este realizată de activitatea reţelei de instruire şi perfecţionarea metodică intraşcolară. Consiliul Profesoral şi  Consiliul de Administraţie, activitatea catedrelor.

Pentru realizarea cu succes  a celor preconizate

se vor efectua:

  1. Planuri de monitorizare a activităţii în corespundere cu proiectul de dezvoltare.
  2. Se vor colecta toţi indicatorii  (rapoarte anuale şi semestriale)  de realizare  a programelor de studiu,  despre activitatea anuală, analiza statistică  a probelor de evaluare, informaţii, note informative în corespundere cu prevederile programelor  anuale de activitate.
  3. Se vor aplica  metode analitice, teste, anchete,  chestionare pentru confirmarea programului de dezvoltare, depistarea  carenţelor, înlăturarea factorilor ce provoacă regresul sau stoparea.
  4. se vor analiza datele   cautitative şi calitative la finele fiecărui semestru.
  5. se va asista: la ore, activităţi extracurs,  activităţi metodice ale catedrelor metodice.
  6. se vor aplica sisteme  de evaluare a rezultatelor şcolare la :

a)     orele curriculare

b)    la trecerea  din treapta  primară la cea gimnazială

c)     la susţinerea examenelor    de capacitate.

  1. Se vor studia materialele de arhivă,  documentaţie;

a)     documentaţia claselor

b)    caietele elevilor

c)     note informative ale profesorilor, diriginţilor

d)    proiecte didactice, scenarii

e)     materiale de atestare a cadrelor didactice

8. Se vor studia materialele de contabilitateşi a alimentaţiei elevilor.

9.  La finele    fiecărui an şcolar,  conducător de proiecte va alcătui un raport de realizare a proiectului de dezvoltare.

 Durabilitatea proiectului

Riscuri posibile

  1. Fluctuaţia cadrelor
  2. Buget anual insufucient.Oferirea salariilor mici a anagajaţilor.
  3. Lipsa de motivaţie a CD
  4. Indiferenţa din parte unor părţi. Migraţia părinţilor, pedagogilor peste hotare.
  5. Schimbarea politicii educaţionale  din parte organelor ierarhic superioare.
  6. Criza social-economică    în societate
  7. schimbări în echipa managerială.

 Măsuri de minimalizare a riscurilor posibile

  1. Crearea condiţiilor optime pentru activitate. Măsuri de susţinere şi încurajare a CD din partea echipei manageriale.
  2. Căutarea sponsorilor.  Măsuri de colectare de noi fonduri. Lansarea proiectelor de finanţare din parte ONG-urilor.
  3. Susţinerea financiară. Aplicarea strategiilor de promovare a ideilor.
  4. Desfăşurarea măsurilor de motivare a părinţilor.  Colaborarea cu instituţiile din  comunitate (biblioteca publiucă, grădiniţa).
  5. Adoptarea la condiţiile create.
  6. Se va asigura continuitatea „Actorii  se schimbă, rolurile  Rămîn”.
  7. Reabilitatea bloc.Nr.1  a instituţiei.

 Proiectarea sănătăţii, a vieţii copiilor şi angajaţilor

1 Crearea condiţiilor igienico-sanitar.Crearea unui climat favorabil pentru relizarea procesului educaţional Actul  de recepţie a UŞ Asist.med.

Şef de  gospodărieCA2Organizarea serviciului medical a tuturor  elevilor şi angajaţilor Cărţile medicale a elevilor, angajaţilorAsist.med

icalăCA3Asigurarea regimului alimentar  de  elevi Paşaportul alimetarAsist.med.bucătar şefCA4Organizarea orelor de diriginţie ce vizează  comportarea elevilor în caz  de cutremur, calamităţi  naturale, incendiu Înregistrarea orelor în registru,lecţii practiceDirig.cl.

Cond.cl. I.IVCA