Gimnaziul
Gimnaziul Săiţi
Prezentarea instituţiei
Descarcă informaţia despre Şcoală
Gimnaziul Săiţi reprezintă o organizaţie de stat care are menirea să asigure elevilor o pregătire teoretico-practică fundamentală şi să formeze o amplă cultură generală necesară pentru continuarea studiilor de învăţămînt liceal, colegii sau în instituţiile de învăţămînt profesional.
Instituţia de învăţămînt este constituită din 2 blocuri.
I bloc construit în anul 1932, care în prezent este într-o stare avariată.
II bloc construit în anul 1965.
Această înstituţie a activat cu statut ca: şcoala primară, şcola de 7 clase, şcoala medie de cultură generală, gimnaziu.
Din 10.08.2008 a fost reorganizată din şcoală medie de cultură generală în gimnaziu.
Gimnaziu Săiţi activează cu statut , în baza următoarelor acte legislative şi normative:
- Legea Învăţămîntului nr.547-XII din 21 iulie 1995 cu modificările şi completările în vigoare.
- Concepţia dezvoltării Învăţămîntului în RM
- Hotărîrile de guvern
- Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea gimnaziului
- Regulementul cu privire la atestarea cadrelor didactice
- Ordinile ME
- Curriculu-ul naţional
Principalele acte organizatorice cu caracter intern ce reglementează activitatea sunt:
- Statutul gimnaziului
- Regulamentul de ordine internă
- Planurile de activitate a gimnaziului
- Deciziile consiliilor profesoral şi administrativ al gimnaziului
Analiza situaţiei curente
a) Situaţia demografică
|
Nr.elevi pe clase |
||||||||||||
| I | II | III | IV | I-IV | V | VI | VII | VIII | IX | V-IX | I-IX | |
| 2014-2015 | 24 | 40 | 26 | 44 | 134 | 25 | 13 | 22 | 24 | 28 | 112 | 246 |
| 2015-2016 | 28 | 24 | 40 | 26 | 118 | 44 | 25 | 13 | 22 | 24 | 128 | 246 |
| 2016-2017 | 40 | 28 | 24 | 40 | 132 | 26 | 44 | 25 | 13 | 22 | 130 | 262 |
| 2017-2018 | 18 | 40 | 28 | 24 | 110 | 40 | 26 | 44 | 25 | 13 | 148 | 258 |
| 2018-2019 | 19 | 18 | 40 | 28 | 105 | 24 | 40 | 26 | 44 | 25 | 159 | 264 |
b) Clasificarea elevilor pe clase:
| I | II | III | IV | I-IV | V | VI | VII | VIII | IX | V-IX | Total | |
| 2014-2015 | 1 | 2 | 1 | 2 | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 11 |
| 2015-2016 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | 11 |
| 2016-2017 | 2 | 1 | 1 | 2 | 6 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 6 | 12 |
| 2017-2018 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 7 | 12 |
| 2018-2019 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 7 | 12 |
c) Capacitatea instituţiei.
Suprafaţa totală a instituţiei de învăţămînt constituie 1390m2, iar suprafaţa totală de folosinţă 1,3ha.
Blocul nr.1 (şcoala veche) 706m2 cu 6 săli de clase mari, fiecare cu suprafaţa 48-50m2 şi cîteva mici.
Blcul nr.2 (anul 1965) – 684m2 cu 11 săli de clase şi cîteva încăperi mici.
După o reparaţie capitală în anul 2012 cu FISM-2 în sumă de 1 milion 200 mii s-au construit încă două anexe (clase) pentru a activa toţi într-un singur bloc.
Clădirea de bază cuprinde:
– Bloc alimentar – 90 locuri
– Sală sportivă-137m2 cabinet metodic
– 11 săli de clase
– Cabinet de informatică, chimie
– Cabinet medical
– Sală de lectură
– Cabinete de administraţie ,Centru de Resurse umane pentru Educaţia Incluzivă
Biblioteca şcolară se află într-o clasă, dispune de literatură artistică-8635 exemplare şi 4500 manale. Manualele se dau în folosinţă pentru clasele I-IV şi elevilor clasei V-IX din familii social-vulnerabile gratuit, iar celorlalti în chirie.
d) Eficienţa reţelei IÎ
Obiectiv general. Dezvoltarea durabilă a sitemului de învăţămînt şi asigurarea accesului la educaţie de calitate.
În anul de studii 2013/2014 sunt 242 elevi divizaţi în 11 complete de clasă. Cl. I-IV – 6 complete-135 elevi şi cl. V-IX 5 complete 107 elevi, fete 121 şi băieţi -121. După starea socială:
– Elevi cu un părinte plecat peste hotare-53
– Elevi cu ambii părinţi plecaţi peste hotare- 11
– Copii rămaşi în supravegherea rudelor -21
– Copii cu un părinte (monoparenţi) -29
– Copii cu mulţi copii în familie -30
În cadrul instituţiei activează 35 de angajaţi, vîrsta preponderată, a cărăra este cuprinsă între 25-60 de ani, 80% din numărul total al personalului sunt femei
a) Caracteristica după ani
| Vîrsta | Personal de conducere | Personal didactic | Personal tehnic | Total |
| Pînă la 25 de ani- | – | – | – | – |
| 25-40 | – | 7 | 2 | 9 |
| 41-56 | 11 | 7 | 18 | |
| 56 | 1 | 3 | 4 | 8 |
| Total | 1 | 21 | 13 | 35 |
b) Caracteristica după vechime
| Pers. De conducere | Personal didactic | Personal tehnic | total | |
| Sub 3 ani | – | – | – | – |
| 3-8 ani | – | 4 | – | 4 |
| 8-13 ani | 3 | 2 | 5 | |
| 13-18 ani | 2 | 4 | 6 | |
| Peste 18 ani | 1 | 12 | 7 | 20 |
| Total | 1 | 21 | 13 | 35 |
c) Caracteristica după gen şi studii
Activează – 21 cadre didactice
Bărbaţi -2 (9,5%)
Femei -19 (90,5%)
Vîrsta media a colectivului este 43 ani cu sudii superioare – 19
Cu studii medii speciale -2
Caracteristica după rezultatele atestării
Grad managerial „Doi” – 2
Grad didactic „Doi” -15 (71,4%)
d) Perfecţionarea cadrelor didactice (anexă)
e) Atestarea cadrelor didactice (5 ani) anexă.
Cultura organizaţională
Climatul organizaţiei şcolare este favorabil desfăşurării procesului instructiv educativ. Principalele valori protejate de instituţie, care reflectă cultura, priorităţile sunt:
- Profesionalism
- Flexibilitate
- Responsabilitate
- Transparenţă
- Colaborare
- Egalitate, receptivitate la nou,dorinţa de afirmare şi de cultivare a imaginii şcolii în cadrul raionului şi comunităţii.
Se pune accent pe identificarea acelor elemente culturale esenţiale în vederea folosirii căilor adecvate de înlocuire a ceea ce este necorespunzător şi de păstrat aceea ce este valoros.
Regulamentul de ordine interioară cuprinde norme privind atît activitatea elevilor, cît şi a cadrelor didactice şi personalul tehnic al şcolii.
În urma celor analizate se evidenţiază următoarele punce tari, puncte slabe , oportunităţi şi ameninţări luate în consideraţie la elaborarea proiectului de activitate, a ţintelor strategice de dezvoltare pentru gimnaziul nostru.
Analiza SWOT
| Puncte tari (S) | Puncte Slabe (W)(de ce nu e necesar) |
|
| O-Oportunităţi ( de ce trebuie) | T-Ameninţări (ce riscăm ) |
|
II Misiunea gimnaziului
Misiunea de-a fi a gimnaziului constă în formarea unor tineri cu o personalitate puternică, fundamentală valoric şi apti să-şi construiască idealuri şi să lupte pentru realizarea lor.
Ne străduim să creeăm condiţii pentru autodezvoltarea şi autorealizarea personalităţii elevilor în organizarea şi dezvoltarea procesului educaţional şi a protecţiei drepturilor privind accesul la educaţie.
Deasemenea, misiunea noastră constă în formarea de competenţe generale şi specifice, adoptarea lor la interacţiunea de clasă, şcoală şi comunitate, integrare socială,implimentare de tehnologii didactice inovatoare.
Esenţa misiunii poate fi:
- Implimetări calitative a Planului-cadru de învăţămînt.
- Evaluării impactului implimetării de politici educaţionale
- De-a educa oamenii pentru oameni; buni cetăţeni, patrioţi, personalităţi multilateral dezvoltate.
- De-a îmbunătăţi continuu realizările elevilor noştri pe plan educaţional, prin aplicarea unor strategii didactice eficiente şi a unui climat psihologic favorabil.
În fine misiunea gimnaziului nostru e să semene lumină în sufletele copiilor şi ale locuitorilor comunităţii, să desfăşoare acţiuni ghidate spre binele societăţii, să înfăptuim cel mai nobil şi mai frumos vis „Şcoala să devină un loc, unde ar învăţa toată lumea”.
Identificarea problemelor pe următorii 5 ani pot fi:
- Implimentarea educaţiei incluzive (copii cu necesităţi educaţionale speciale) CES
- Asigurarea condiţiilor optime pentru extinderea accesului la educaţie de bază.
- Implimetarea Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţionale în educaţie.
- Asigurarea calităţii în formarea CD din perspectiva curriculumului axat pe competenţe cebtrat pe cel ce învaţă.
- Asugurarea unui management calitativ în monitorizarea nivelului de realizare a curriculumului centrat pe competenţe şi a educaţiei centrat pe elev.
- Modernizarea procesului educaţional în scopul realizării curriculumului modernizat, standardelor educaţionale şi asigurării calităţii procesului educaţional.
- Parteneriatul comunitar condiţie prioritară în promovarea şcolii prietenoase copilului.
- Posibilităţi egale pentru toţi elevii în obţinerea unui învăţămînt calitativ în instituţiile de învăţămînt din RM
- Crearea condiţiilor de dezvoltare valorică a personalităţii.
- Stimularea şi consolidarea sănătăţii elevilor.
- Asigurarea cabinetelor la discipline cu materiale didactice, calculatoare.
- Implimentarea unor proiecte educaţionale.
- Reparaţii capitale a instituţiei de învăţămînt ( bloc nr.1)
- Amenajarea terenurilor sportive.
- Asigurarea bibliotecii şcolare cu fond de carte pentru diferite vîrste a copiilor.
- Reparaţia capitală a gardului dîn jurul şcolii.
Opţiunile strategice ale gimnaziului
| Dezvoltarea I curriculară |
|
| Dezvoltarea resurselor umane |
|
| Atragerea resurselor finaciare şi dezvoltarea bazei materiale |
|
| Dezvoltarea relaţiilor comunitare |
|
| Evaluarea activităţii unităţii şcolare |
|
Programa de implimetare a obiectivelor opţiunilor strategice
- Obţiunea strategică: Dezvoltarea curriculară
Obiectiv: Crearea unui curriculum al instituţiei orientat spre studierea aprofundată a ştiinţelor reale, tehnologiilor computerizate, bazate pe individualizarea şi personalizarea procesului instructiv.
| Nr. | Activitate de realizare |
a obictivelorResurse umane şi financiareIndicatoriTermen de realizare Indicator
De performanţe
Unde va fi analiza2014
20152015
20162016
20172017
20182018
2019Responsabil1Dotarea cabinetelor şi laboratoarelor cu echipament necesarBugetul gimnaziului
Prof.inst.Nr.de unităţi de schipament procurat. Adm.şcoliiDarea de seamă anuală2Extinderea procesului de instruire la disciplinele nominalizate de lucru extracursSpecialişti la informatică,
Chimie,
Biologie,
fizicaNr.ore, orarul activităţii, nr.elevilor implicat Dir.adjunctDarea de seamă anuală3Utilizarea de CD a tehnologiilor de individualizare şi diferencierea instruiriiProfesorii instruiţi la seminareProiecte de tehnologii didactice, fişe de asistenţe Proces-verbal a şedinţelor catedrelor
Obiectiv:Eficientizarea procesului instructiv-educativ prin ridicarea calităţii reuşitei şi utilizarea tehnologiilor didactice ce dezvoltă gîndirea critică şi sprijinul de colaborare.
| Nrd/o | Activitate de realizare |
a obictivelorResurse umane şi financiareIndicatoriTermen de realizare Indicator
De performanţe
Unde va fi analiza2014
20152015
20162016
20172017
20182018
2019Responsabil1Utilizarea la ore a tehnologiilor didactice studiate în cadrul seminarelor metodice Fişe de monitorizare Echipa managerialăConsiliu profesoral2Desfăşurarea activităţilor extracurs în scopul motivării elevilor pentru studiiProfesor, birotica
aparataj%Reuşitei
% calităţii Şef de catedră
Organ.şcoliiŞeinţele catedrelor3Asigurarea
lecţiilor cu material
didactic şi TICFinanţe din bugetul şcoliiPrezenţa materialelor didactice a softurilor educaţive TIC Dir.şcoliiDocumente contabil Raport4Activităţi cu elevii ce nu reuşesc (CES)Profesorii,
Cadru didactic de sprijin% reuşitei
Nt.elevilor la care sa înbunătăţit situaţia Şef de catedră
Dir.adjunct
Cadru didactic de sprijinRaport al şefului de catedră şi pedagogul de sprijin5Asigurarea bazei materialenecesară dezvoltării procesului instructiv în condiţii moderneBugetul şcoliiÎmbunătăţi-ea calităţii învăţămîntului Dir.şc.
Şedinţele catedrelor
Cons.Admin.
II Dezvoltarea resurselor umane
Obiectiv: Formarea continuă a cadrelor didactice
| 1 | Activităţi de formare a CD în cadrul seminarelor reuniunilor metodice intraşcolare şi raionale | Nr.de profesori |
Instruiţi în cadrul seminarelor Echipa managerialăRaport anual2Perfecţionarea cadrelor didactice la ISE, Pro DidacticaFinanţarea din bugetCertificate Dir-adjunctraport3Studierea experienţa
(EPA)Profesor
învăţătorNr.profesorului, proiectele activităţilor asistate Dir.adjunctConsiliul profesoral4Confirmarea şi susţinerea gradelor didacticeComisia de evaluareCertificat de grad ordine AdministraţiaConsiliul profesoral5Organizarea consultaţiei în probleme de curriculum modernizat pentru CD, promovarea cooperării şi promovării- CDprofesorAsistente la ore, discuţii, interviu. Dir.adjunctProces-verbal a şedinţelor catedrelor
Opţiunea:III Atragerea resurselor financiare şi dezvoltarea bazei materiale
Obiectiv: Reorganizarea bazei tehnico-materiale III
| Asigurarea cu echimaent cabinetele didactice. Reparaţia utilajului | Surse bugetare. |
Proiecte de parteneriatPrezenţa utilajului Şef. gospodărieRaport pentru contabil Asigurarea cl.primare cu mobilier suficient şi adecvatSurse bugetarePrezenţa mobilei Dir.şcolii
Şef de gospodărieRaport Utilarea cabinetelor de ed.tehnologică şi manajSurse bugetareutilaje Dir.prof.ed.tehnologicăRaport Amenajarea terenului din jurul şcoliiSurse APP Asigurarea blocului alimentar cu inventar frigorific şi utilaj tehnologic
| Amenajarea centrului a copii lor cu CES | ||||||||
| Amenajarea unei săli de lectură în blocul II al şcolii | ||||||||
| Asigurarea cu lăptopuri în cl. primare şi proiector | ||||||||
| Completarea fondului de literatură artistică şi didactică la l.franceză şi l.română. |
Opţiunea: IV Evaluarea activităţilor sociale
Obiectiv: Crearea unui sistem de analiză a reuşitei şi performanţelor elevilor şi profesorilor
| Analiza rezultatelor obţinute la probele de evaluare a concursului şcolar | Prof.învăţ | Rezultate. |
diagramelor Dir.adjunctConsiliul prof.
Consiliul de adm.Analiza examenelor de capacitate IX Rezultatele diagramei Dir.adjunctCPAnaliza rezultatelor testării finale în cl. IV Rezultatele Dir.adjunctCPEvaluarea activităţilor catedrelor metodice Criterii de evaluare Dir.adjunctCPEvaluarea activităţilor cadrelor didactice Criterii de evaluare Echipa managerialăCACPEvaluarea activităţilor diriginţilor Criterii de evaluare Org. şcoliiCP
CA
MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROIECTULUI
La realizarea programului de dezvoltare a gimnaziului va participa întreg corpul didactic, colectivul de elevi, părinţi şi personalul auxiliar dirijat de managerii şcolari, funcţiile cărora sunt strict deternminate. Baza asigurării metodice este realizată de activitatea reţelei de instruire şi perfecţionarea metodică intraşcolară. Consiliul Profesoral şi Consiliul de Administraţie, activitatea catedrelor.
Pentru realizarea cu succes a celor preconizate
se vor efectua:
- Planuri de monitorizare a activităţii în corespundere cu proiectul de dezvoltare.
- Se vor colecta toţi indicatorii (rapoarte anuale şi semestriale) de realizare a programelor de studiu, despre activitatea anuală, analiza statistică a probelor de evaluare, informaţii, note informative în corespundere cu prevederile programelor anuale de activitate.
- Se vor aplica metode analitice, teste, anchete, chestionare pentru confirmarea programului de dezvoltare, depistarea carenţelor, înlăturarea factorilor ce provoacă regresul sau stoparea.
- se vor analiza datele cautitative şi calitative la finele fiecărui semestru.
- se va asista: la ore, activităţi extracurs, activităţi metodice ale catedrelor metodice.
- se vor aplica sisteme de evaluare a rezultatelor şcolare la :
a) orele curriculare
b) la trecerea din treapta primară la cea gimnazială
c) la susţinerea examenelor de capacitate.
- Se vor studia materialele de arhivă, documentaţie;
a) documentaţia claselor
b) caietele elevilor
c) note informative ale profesorilor, diriginţilor
d) proiecte didactice, scenarii
e) materiale de atestare a cadrelor didactice
8. Se vor studia materialele de contabilitateşi a alimentaţiei elevilor.
9. La finele fiecărui an şcolar, conducător de proiecte va alcătui un raport de realizare a proiectului de dezvoltare.
Durabilitatea proiectului
Riscuri posibile
- Fluctuaţia cadrelor
- Buget anual insufucient.Oferirea salariilor mici a anagajaţilor.
- Lipsa de motivaţie a CD
- Indiferenţa din parte unor părţi. Migraţia părinţilor, pedagogilor peste hotare.
- Schimbarea politicii educaţionale din parte organelor ierarhic superioare.
- Criza social-economică în societate
- schimbări în echipa managerială.
Măsuri de minimalizare a riscurilor posibile
- Crearea condiţiilor optime pentru activitate. Măsuri de susţinere şi încurajare a CD din partea echipei manageriale.
- Căutarea sponsorilor. Măsuri de colectare de noi fonduri. Lansarea proiectelor de finanţare din parte ONG-urilor.
- Susţinerea financiară. Aplicarea strategiilor de promovare a ideilor.
- Desfăşurarea măsurilor de motivare a părinţilor. Colaborarea cu instituţiile din comunitate (biblioteca publiucă, grădiniţa).
- Adoptarea la condiţiile create.
- Se va asigura continuitatea „Actorii se schimbă, rolurile Rămîn”.
- Reabilitatea bloc.Nr.1 a instituţiei.
Proiectarea sănătăţii, a vieţii copiilor şi angajaţilor
| 1 | Crearea condiţiilor igienico-sanitar.Crearea unui climat favorabil pentru relizarea procesului educaţional | Actul de recepţie a UŞ | Asist.med. |
Şef de gospodărieCA2Organizarea serviciului medical a tuturor elevilor şi angajaţilor Cărţile medicale a elevilor, angajaţilorAsist.med
icalăCA3Asigurarea regimului alimentar de elevi Paşaportul alimetarAsist.med.bucătar şefCA4Organizarea orelor de diriginţie ce vizează comportarea elevilor în caz de cutremur, calamităţi naturale, incendiu Înregistrarea orelor în registru,lecţii practiceDirig.cl.
Cond.cl. I.IVCA
